Úvod ČlánkyMasopust

Masopust

Alice Brůnová

13. 2. 2024

3. ročník oboru grafika ztvárnil v rámci pololetních klauzur kolekci novodobých kostýmů inspirovaných symbolikou masopustních postav netradičně doplněnou o komorní grafiku – hlubotisky a linoryty tištěné přímo na látku, ze které byl kostým vytvořen. Každá z děvčat ztvárnila jednu postavu masopustu. Kostýmy byly navrženy tak, aby byly nositelné a samy je mohly předvést a obléknout pro vhodnou příležitost. Hlubotisky a linoryty si také samy navrhly, zpracovaly matrici a grafiku pak vytiskly na látku. Kostýmy ušily ze starých látek, které jim věnoval bývalý krejčí. Cílem bylo výtvarně posunout téma masopustu v kostýmu a ozvláštnit ho komorní grafikou.

Duch masopustu

Duch masopustu symbolizuje přeměnu a obnovu, která přichází s příchodem jara. Jeho maska je plná přírodních motivů a vylétávající motýli symbolizují úrodu a hojnost. Jeho tělo je zakryté černým pláštěm s grafikou zajíců, která představuje koloběh života a plodnost. Duch masopustu je tedy nehmotnou bytostí, která přináší energii a životnost do masopustních oslav.

Jiřina Waluszová

Nevěsta

Nevěsta je jednou z nejtypičtějších masek v masopustním průvodu. Symbolizuje čistotu, lásku a nevinnost, ale také představuje jednu z mnoha oslav během masopustu, jíž je svatba. Maska je vyrobena ze saténu a šifonu. Hlavním tématem jsou květy, které jsou přítomny na rukávech jako hlubotisk, na blůze jsou plasticky vytvořené z foaminu a při nošení je maska doplněna o květovou čelenku.

Kateřina Galužná

Vodník

Rozhodla jsem se ztvárnit postavu vodníka v ženské podobě. Pro symboličnost jsem si vybrala sako, na kterém jsou natištěné ryby technikou hlubotisku. Je zbarvené do zelena, protože má připomínat zakalenou vodu, ve které právě plavou již zmíněné ryby. Prostor kolem nich jsem doplnila šupinkami.Šifon lososové barvy má připomínat zvlněné ploutve ryb. Dlouhá sukně tvaru do A působí jako rybářská síť, proto jsem zvolila i síťovaný materiál. Doplnila jsem ji stuhami, které žádnému vodníkovi nesmí chybět.

Lucie Grossmannová

Smrt

Jako svou masku jsem si vybrala smrt, která měla vždy na masopustním průvodu připomínat konec života. Já jsem ji však pojala jako tragickou postavu, která na plese umřela a dostalo se jí prokletí, kvůli kterému musí brát lidem životy. Tím, jak chodí po světě a zabíjí, zároveň ztrácí kusy svého oblečení a snaží se ho nahradit novým; kvůli tomu má na sobě pavučiny a rukáv z hrubého materiálu. Jako grafiku jsem si vybrala hlubotisk kostí na rukávu a sukni, na které je zároveň řetízek se zuby, které postupně svou cestou nasbírala.

Michaela Ilyková

Cikánka

Cikánka během masopustu věštila budoucnost, hádala z karet či ruky, také ovšem kradla. Věřilo se, že když si s ní někdo během masopustu zatančí, stane se opět mladým a jarým. Kostým je zaměřený pouze na věštění budoucnosti. Má na sobě živůtek s vytištěnou grafikou pikového krále a sukni pošitou kartami. Kostým je vytvořen z manšestru, který vystihuje chudobu cikánek.

Daniela Pienčáková

Laufer

Práce představuje masopustní masku Laufra, v moderním, elegantním a minimalistickém stylu. Kostým se skládá z kalhot a košile z pevnějšího materiálu. Kalhoty jsou doplněny barevnými korálky, které jsou jen lehce upevněny, což dělá zajímavý efekt při chůzi. Největší předností jsou barevné geometrické tvary, potisknuté grafickou technikou linoryt, které jsou připevněny suchým zipem, tudíž se můžou sundávat měnit a kombinovat.

Elen Dubiaková

Nevěsta Brůna

Pro svoji práci jsem zvolila masopustní masky Brůnu – beraní lebka s rohy, bývá většinou na tyči, doplněna o plášť ve kterém je schovaný člověk co nese lebku, která při chůzi výhružně klape pusou, Brůna odměňuje hodné a trestá za hříchy, a maska Nevěsty – bývá v ní muž ale já zvolila šaty svatební pro ženu. Je to kontrast mezi začátkem něčeho nového, ale také smrtí – koncem, proto také kontrast mezi bílou a černou. Šaty jsem doplnila o čelenku se závojem která má rohy Brůny, čelenka se může nosit nejen na svatbě ale také na pohřbu jelikož závoj je černý. Šaty jsou zdobeny tiskem, srdce vyřezané z lina, symbolika života i smrti.

Lenka Scharbertová

Šašek

Šašek je velkou částí masopustního průvodu, jeho hravost a barevnost nelze přehlédnout. Zženštělá podoba bytosti, která vydává hlasitý zvuk obzvlášť při tanci svou sukní šitých rolniček, lemovanou modrou barvou dodává pocit elegance. Ručně vyšívaný korzet inspirován folklorní tématikou se šněrovaním na zádech doplňují plné rukávy červené barvy, zcelená čepicí stejných barev pro větší poutavost tance a veselí.

Karolína Rundtová